Resepi Cekodok Pisang Viral

Resepi cekodok pisang sedap, resepi cekodok pisang, resepi cekodok, resepi cekodok bilis, resepi cekodok nasi, resepi cekodok manis, resepi cekodok pisang sedap,

Jika anda mencari juadah ringan untuk dihidangkan untuk keluarga anda pada waktu petang, pasti ramai yang akan memilih untuk membuat cekodok pisang. Bukan sahaja ia mudah disediakan, tetapi juga mempunyai rasa yang lezat bagi semua orang.

Cekodok Pisang Simple (Rangup dan Lembut)

Bahan-bahan:

  • 2 biji pisang raja atau pisang emas
  • 1 1/2 cawan tepung gandum
  • 1/4 cawan gula
  • 1/4 sudu teh garam
  • 1/4 cawan air suam
  • 1/2 sudu teh baking powder
  • 1 biji telur
  • Minyak untuk menggoreng

Cara-cara:

  1. Bancuhkan tepung gandum dengan gula, garam dan baking powder.
  2. Kemudian masukkan pisang yang telah di mashed dan kacau rata.
  3. Tambahkan air suam dan telur dan kacau lagi sehingga sebati.
  4. Biarkan adunan selama 10-15 minit supaya ia menjadi lembut.
  5. Letakkan minyak dalam kuali dan panaskan api sederhana.
  6. Masukkan adunan ke dalam olesi dengan sedikit minyak dan goreng sehingga kedua-dua belah kuning keemasan atau benar-benar masak dan kering.
  7. Angkat dan toskan minyak dengan tisu dapur.
  8. Cekodok pisang anda sudah siap untuk dihidangkan.

Jangan terlalu risau jika anda belum pernah membuat cekodok pisang sebelum ini. Resepi ini sangat mudah dipraktikkan dan dengan sedikit latihan, anda akan dapat menghasilkan kepingan-kepingan cekodok pisang yang rangup dan lembut secara serentak.

Untuk memastikan bahawa cekodok pisang yang anda buat menjadi lebih sedap dan garing, pastikan anda mengunakan pisang yang cukup matang atau terlalu masak. Pisang yang sudah masak mempunyai tekstur yang lebih lembut dan ia lebih mudah untuk di mash. Sebenarnya, anda juga boleh menambahkan bahan lain untuk memperkayakan lagi rasa cekodok pisang seperti kelapa parut, kacang tanah atau bijian kegemaran anda.

Terakhir, jangan lupa untuk menghidangkan cekodok pisang yang baru dibuat dengan segera. Apabila ia dibiarkan terlalu lama, ia akan menjadi lembik.

Jangan malu-malu untuk mencuba resepi ini dirumah anda dan lihatlah betapa senangnya untuk menghidangkan cekodok pisang yang lezat untuk keluarga anda. Semoga sukses!

Resepi Cekodok Pisang Viral

If you are looking for Resepi cekodok pisang simple (rangup dan lembut) bidadari.my, you've visit to the right place. We have pics like Resipi cekodok pisang « home is where my heart is…, resipi cekodok pisang resepi bergambar, resipi cekodok pisang simple resepi bergambar. Read more:

Resepi cekodok pisang best kulit rangup lembut di dalam asian recipes, resepi kuih cekodok about quotes h

Pisang cekodok resipi cucur. Pisang cekodok resepi masak. Sinar kehidupanku**~.. cekodok pisang. Resipi cekodok pisang « home is where my heart is…. Resipi cekodok pisang simple resepi bergambar. Resipi cekodok pisang resepi bergambar. Resepi cekodok pisang best kulit rangup lembut di dalam asian recipes


Also read:

.