Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api Dengan Pucuk Ubi

Cara masak ayam masak lemak cili padi, resepi daging masak lemak cili api, resepi ketam masak lemak cili api, resepi ayam masak lemak cili api, resepi ayam masak cili api, resepi ayam lemak cili api, resepi ayam masak lemak cili padi, resepi ayam masak paprik, resepi ayam bakar,

Assalamualaikum semua! Hari ini saya ingin berkongsikan resepi Ayam Masak Lemak Cili Api yang sangat lazat dan mengancam dari Galeri Resepi. Ini adalah resipi yang sangat mudah untuk diikuti dan pasti akan menjadi kegemaran anda sekeluarga.

Gambar: Ayam Masak Lemak Cili Api

Bahan-bahan yang diperlukan:

  • 1 kg ayam, potong kecil-kecil
  • 3 biji cili merah, dipotong dadu
  • 3 helai daun limau purut
  • 4 helai daun kunyit, dihiris
  • 2 helai daun pandan
  • 1 batang serai, dititik
  • 100 g kelapa parut, digoreng kering
  • 1 liter santan
  • Gula, garam dan perasa secukup rasa
  • 2 biji asam kering, dilarutkan dalam air

Cara-cara memasak:

  1. Lelehkan santan dalam kuali.
  2. Setelah santan leleh, masukkan ayam, cili merah, daun limau purut, daun kunyit, daun pandan dan serai.
  3. Perasakan dengan garam, gula dan perasa.
  4. Tutup kuali dan biarkan ayam dan rempah-rempah masak ke dalam santan.
  5. Setelah ayam empuk dan santan masak kental, masukkan kelapa parut yang telah digoreng.
  6. Tambahkan asam kering yang telah dilarutkan ke dalam air.
  7. Kacau sebati dan masak sebentar sebelum diangkat dan hidang.

Sangat mudah bukan? Resipi Ayam Masak Lemak Cili Api ini selain sedap, ia juga membuka selera apabila dimakan dengan nasi yang hangat. Dengan bahan asas santan, rempah dan ayam, resipi ini pasti cukup memuaskan selera anda. Saya harap semua orang akan cuba membuat resipi ini sendiri di rumah.

Jangan lupa berkongsi dengan keluarga dan sahabat anda. Dan jika anda mencuba resipi ini, jangan lupa untuk berkongsi gambar atau video anda dengan kami di Instagram dengan menggunakan hashtag #GaleriResepi. Kami akan senang untuk melihat hasil karya anda.

Sekian sahaja untuk hari ini, semoga anda semua berjaya dalam membuat Ayam Masak Lemak Cili Api yang sedap ini. Jangan lupa untuk terus mengunjungi Galeri Resepi untuk mendapatkan resepi-resepi terbaru dan terhebat di sini. Selamat memasak!

Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api Dengan Pucuk Ubi

If you are looking for √resepi ikan tenggiri masak lemak cili api, you've came to the right web. We have images like Ayam masak lemak cili api negeri sembilan, resipi ayam masak lemak cili api jaja'z, resepi mudah ayam masak lemak cili api • resepi sayaiday malaysian. Here it is:

Ayam masak lemak cili api resepi original negeri sembilan youtube, bukan biasabiasa, kena cuba ! ayam masak lemak cili api yang sedap

Resepi ayam masak lemak cili api sedap galeri resepi galeri resepi. Lemak masak cili resepi sedap azie cuba padi galeri. Lemak masak cili resepi sembilan negeri daging coconuts poisoning korang wajib sedap rendang tradisi makanansedap nom lepak tradisional mudah padang. √resepi ikan tenggiri masak lemak cili api. Resipi ayam masak lemak cili api jaja'z. Resepi ayam masak lemak cili api makanan sedap resepi mudah. Resepi lemak masak cili ayam iday korang


Also read:

.