Resepi Lontong Che Nom

Resepi lontong che nom nasi, resepi lontong che nom chocolate, resepi lontong che nom almond, resepi lontong che nom banana, resepi lontong che nom cucur, resepi lontong johor, resepi lontong goreng, resepi lontong sedap, resepi lontong kering, resepi lontong goreng singapura, resepi lontong mudah,

Makanan tradisional Malaysia sememangnya menggoda selera dan menimbulkan kenangan yang manis. Salah satu daripadanya ialah lontong, yang sering dihidangkan untuk sarapan ataupun makan tengahari. Untuk itu, saya ingin berkongsi resepi lontong bagi anda yang ingin mencuba masakan yang lazat ini.

Resepi Lontong

Sebelum kita bermula, pastikan anda mempunyai semua bahan-bahan yang diperlukan seperti berikut:

Bahan-bahan:

  • 1 kilogram beras
  • 2 liter air
  • 1 liter santan
  • 1 biji kelapa parut
  • 2 batang serai
  • 5 kuntum bunga lawang
  • 5 kuntum cengkih
  • 1 sudu teh jintan manis
  • Garam secukup rasa

Cara-cara:

  1. Cuci bersih beras dan rendamkan dalam air selama 1-2 jam.
  2. Parut kelapa dan ambil santannya dengan menggunakan air suam. Picit santan kelapa yang telah diparut dan ketepikan.
  3. Panaskan 2 liter air di dalam periuk dan masukkan beras yang telah direndam. Kacau sebati dan masak hingga menjadi bubur lalu masukkan santan yang telah dipisahkan dan kacau rata.
  4. Anda boleh tambahkan serai, bunga lawang, cengkih dan jintan manis untuk memberikan aroma yang sedap pada masakan lontong. Masakkan selama 30-45 minit hingga beras menjadi lembut dan masak.
  5. Selain itu, masukkan garam secukup rasa untuk memberi perasa pada masakan lontong anda. Kacau rata dan masak selama 5 minit.
  6. Setelah masakan lontong ini masak dengan sempurna, anda boleh menyajikannya dengan cara yang anda suka. Biasanya lontong disajikan dengan lauk-pauk seperti kuah cacahan, daging rendang atau kuah lodeh.

Lontong yang Sempurna

Setelah anda mencuba resepi lontong ini, pastikan lontong anda lembut dan kukus dengan betul. Pastikan juga tak terlalu lembut supaya lontong tidak hancur apabila dipotong.

Selain daripada kuah lodeh dan daging rendang, anda boleh mencuba membuat kuah cacahan. Kuah cacahan ini adalah sejenis kuah yang pedas dan biasanya disajikan dengan lontong bersama perahan jeruk limau dan sambal ikan bilis.

Jangan lupa nikmati lontong anda dengan kawan-kawan dan keluarga anda ya. Semoga resepi lontong ini menjadi bahan nostalgia anda untuk terus menghidangkan makanan tradisional Malaysia yang lazat.

Resepi Lontong Che Nom

If you are looking for Lontong resepi che nom resepi kuah kacang sedap che nom, you've came to the right place. We have pictures like Lontong resepi che nom resepi lontong home facebook sebut sahaja, lontong dan kuah lodeh masakan terengganu resepi masakan malaysia, resepi lontong. Read more:

Resepi lontong, resepi kuah lemak lontong – my resepi

Lontong resepi che nom nasi goreng cina i chinese fried rice i resepi. Resepi kuah lontong club resepi lontong aka kuah lodeh simple & sedap. Lontong resepi che nom resepi lontong home facebook sebut sahaja. Lontong resepi che nom resepi kuah kacang sedap che nom. Lontong resepi kuah lodeh sedap siraplimau johor dalam kering kacang karteldakwah bilis ternampak tradisional jual serai tumis. Resepi lontong. Resepi begedil sedap lontong kuah kacang minit


Also read:

.