Resepi Masakan Ayam Masak Lemak

Resepi ayam masak merah simple, resepi ayam masak merah, resepi ayam masak thai, resepi ayam masak kerisik, resepi masakan ayam mudah, aneka resepi masakan ayam, koleksi resepi masakan ayam, resepi masakan ayam, resepi masakan melayu,

Hai semua! Hari ini saya ingin berkongsi dengan anda semua tentang resepi Ikan Selar Masak Lemak Kuning yang sangat sedap dan pastinya boleh menjadikan hidangan utama yang menarik untuk keluarga yang tersayang. Saya telah mencari dan menemui resepi yang amat menarik dan mudah disediakan. Saya yakin anda semua akan menyukai hidangan ini!

Ikan Selar Masak Lemak Kuning

Bahan-Bahan:

  • Ikan Selar - 4 ekor
  • Santan - 250ml
  • Bawang Merah - 6 ulas
  • Kunyit - 2 keping
  • Halba Campur - 1 sudu teh
  • Serai - 2 batang
  • Bawang Putih - 2 ulas
  • Cili Tidak Pedas - 8 biji
  • Cili Padi - 3 biji
  • Asam Jawa - 1 sudu besar
  • Garam - secukup rasa

Cara-Cara:

  1. Cuci bersih ikan selar dan toskan. Lumurkan sedikit garam ke atas ikan dan gorengkan sehingga keemasan. Angkat ikan dan ketepikan dahulu.
  2. Kisar halba campur, kunyit, bawang merah dan bawang putih.
  3. Tumbuk serai dengan menggunakan beli besar.
  4. Panaskan sedikit minyak dan tumiskan bahan kisar tadi hingga naik bau.
  5. Masukkan asam jawa dan serai. Kacau sebati.
  6. Masukkan santan dan cili yang telah dihiris halus. Garam secukup rasa.
  7. Biarkan kuah tersebut mendidih dan masukkan ikan. Kacau rata dan tutupkan dengan api yang kecil sekitar 10 minit.
  8. Angkat dan hidangkan suku ikan bersama nasi panas dan sayur-sayuran hijau.

Itulah resepi Ikan Selar Masak Lemak Kuning yang amat mudah untuk diperoleh dan disediakan di rumah. Kenyang dan sedap! Jangan lupa untuk berkongsi resepi ini dengan rakan-rakan anda supaya mereka juga boleh mencuba hidangan buatan sendiri yang sangat sedap ini. Saya pasti mereka juga akan menyukainya seperti keluarga saya suka dengan hidangan ini.

Selamat mencuba!

Resepi Masakan Ayam Masak Lemak

If you are looking for Resepi ayam masak lemak kuning • resepi bonda, you've visit to the right web. We have images like Resepi ayam masak lemak kuning yang sangat lazat, resepi ikan ayam masak lemak ~ resep masakan khas, 10 resipi masakan masak lemak cili padi popular di negeri sembilan. Read more:

Ayam masak kunyit ayam goreng kunyit, chicken recipes, dinner dishes, resepi ayam masak lemak kuning • resepi bonda

Ayam lemak cili masak resepi padi masakan sayur sedap berkuah goreng resipi kunyit azie angkat kemudian mak. Resepi ikan gulai tongkol nasi dagang kari ayam masak aceh lemak menyelerakan masakan lazat saji sedap kelantan bahan khas statically. Resepi masak masakan lauk sedap berkuah aneka bahan lazat kuah jiran bahagian iluminasi goreng nasi lada rasa hasue kerapkali seminggu. Resepi masak sedap menarik kuah asam kerapu pekat kicap lemak patut pedas selar bidadari masakan bakar anda cencaru siakap daging. Lemak masak cili negeri padi sembilan masakan resepi resipi memang sodap tekau sotong kunyit gulai halia sedap mudah muda kisahsidairy. Ayam kunyit goreng resepi masak sedap masakan bumbu lazat daging gambar khazanah dengan kuantiti inspirasi tumis bahan selera blogopsi resepinya. Resepi ayam masak lemak cili api makanan sedap resepi mudah


Also read:

.